Blad struktur

Biophilia = love of life or living things

Biophilia har været en del af min værktøjskasse igennem mange år og lige nu er biophilic design nærmest det nye sort indenfor indretningsbranchen. Det er enormt positivt set i et trivselsperspektiv og der er også netop offentliggjort et engelsk studie, som påviser, hvordan biophilic design er interessant som business case: Valuing workplaces that grow good ideas

Bio + philia

Det har lige været Earth Day og derfor får jeg lyst til at fremhæve betydningen bag ordet biophilia, hvor philia står for “love of” og bio for “life or living things”. Naturen er vigtig for os og for vores velbefindende, og vi skal altså huske at passe på den. At se tingene i det store perspektiv – at vi som mennesker bør tage hensyn til vores planet og alle de levende organismer.

Som mennesker bliver vi positivt påvirket, når vi opholder os i naturen og det samme gælder, hvis vi opholder os i naturlige omgivelser indenfor – på kontoret, venteværelset, på jobcentret eller derhjemme. Med naturlige omgivelser menes at omgive os med ting, som har reference til naturen.

Scrumtræ

Søjle hvor ingeniører afholder scrum møder omkring – nu omdannet til “træ” med lys ned gennem trækroner.

Biophilia er meget mere end planter

Sidder du nu tilbage og tænker: Jamen, vi kan ikke finde ud af at holde planter på vores kontor og ønsker heller ikke at hyre andre til at holde dem for os, så bare rolig. Jeg har hørt mig selv sige det utallige gange og vil endnu en gang gerne pointere, at biophilic design er meget mere end bare planter.

Planter er ofte det første, vi tænker på og vælger at gribe fat i – og det har også kæmpe effekt. Men det kan være så meget andet – faktisk er der 15 principper, man kan trække på, hvis man ønsker at arbejde med biophilic design: Biophilic design hos Bettina Therese

Vores hjerner reagerer med glæde, når vi eksempelvis betragter fraktaler i naturen. Og vi bliver tryllebundet af balancen af kompleksitet og orden i naturen. Et eksempel er strukturen i et blad.

Blad struktur

Det mest simple træk er desuden at male udvalgte vægge i farver fra en naturlig farvepalette. Det skaber ro, trivsel og velvære.

Tilbage til kontoret for at samarbejde

Jeg håber på mere bevågenhed overfor alt det, der er at hente i at anvende mere biophilic design i vores indendørs omgivelser – eksempelvis i kontormiljøerne.

Hvis man som virksomhed gerne vil tiltrække og fastholde medarbejdere og også få dem ind på kontoret, så sørg for at få etableret nogle attraktive miljøer med fokus på det naturlige. Der skal være noget at “rejse” efter – ellers er det altså svært at opgive en hyggelig hjemmearbejdsplads måske med udsigt til grønt og “rejse” ind til en sort/hvid hær af skriveborde i et uinspirerende miljø.

Business casen nævnt indledningsvis viser desuden, at mere natur på kontoret har en afledt positiv effekt på samarbejdet.

Men, men – hvis I vælger at have planter, så er det afgørende, at de vedligeholdes – altså, at de altid fremstår sunde og friske – for ellers har det den modsatte virkning….

For mere inspiration tag et kig i mine cases og se eksempler på, hvordan man kan anvende biophilic design: Cases Bettina Therese og læs mere her: Biophilic design hos Bettina Therese

Akustik løsninger i alle afskygninger

Der er nærmest ikke et indretningsprojekt, som ikke har udfordringer med støj som en af de vigtigste forhold, jeg skal løse – og det er ikke blevet mindre efter de nye måder at arbejde på. Den hybride arbejdsform har nok medført færre på kontoret af gangen, men langt flere online møder, som kan være ret forstyrrende. Men hvilken akustik løsning skal man vælge?

Loungeområde hos Trackunit – polstrede møbler, gulvtæppe, akustiktapet samt åbne hylder med indhold.

Valg af akustik løsning

Når jeg skal anbefale en akustik løsning til mine kunder, er det altid kilden til støjen, som er afgørende for både valg af løsning og placering. Her overvejer jeg desuden, om der også er tale om visuel støj. For så kan vi ligeså godt slå to fluer med et smæk.

Funktion kommer før æstetik – det gælder iøvrigt alt, hvad jeg laver. Men æstetikken er sørme også vigtig – og her skal løsningen desuden passe til virksomhedens dna. Nogle gange skal løsningen blot falde ind i den øvrige indretning – andre gange bliver akustik løsningen en del af udsmykningen og får lov at få fokus. Ja faktisk er det meget sjældent, at jeg ikke tænker i lyddæmpende materialer, når jeg vælger udsmykning for mine kunder.

Standard eller skræddersyet

Der findes mange gode standard løsninger og med lidt omhu, så kan man godt nå frem til en flot og anderledes løsning. Jeg anbefaler, at der lægges energi i at vælge eksempelvis polstringen af den valgte løsning. Undgå at vælge en bastant polstring i en kedelig og uinteressant farve, som måske ovenikøbet slet ikke “samles op” andre steder i farvevalget i indretningen. Jeg starter med at kortlægge de øvrige elementer i rummet før valg af farve, materiale mv.

Hos Schneider Electric i Kolding har jeg gennem årene hjulpet med mange akustik løsninger – både standard løsninger, men især skræddersyede løsninger. Bygningerne ligger i skønne omgivelser med masser af natur rundt omkring administration og de tidligere produktionsbygninger. Der er i dag ikke længere produktion på adressen, hvorimod de tidligere produktionshaller nu giver god plads til innovation og udvikling med højt til loftet. Som de fleste andre steder, så driller akustikken også her.

Vi befinder os hos en international virksomhed med fokus på udvikling og innovation og det betyder, at der er fuld gang i møder: online møder, scrum møder, formelle møder og masser af uformelle møder med kollegaer. Og det har affødt behov for forskellige løsninger til at opfange både auditiv og visuel støj. Nedenfor deler jeg nogle af eksemplerne.

Samlingssted til scrum møder – natur, lys + akustik

Akustik tapet som samtidig samler og giver ro.

Engmotiv trykt på akustikplader + skyer i baggrunden.

Akustikplader i tørv giver ro og tilfører naturmateriale til rummet.

Akustikplader danner en hængevæg i de tidligere produktionshaller. Den kan flyttes efter behov. Motiv med reference til den omkringliggende natur.

Specialudviklede “isbjerge” til placering ovenpå mødelokaler + skymotiver til opsætning højt i lokalet. Begge dele produceret i akustikplade.

Schneider Electric reception m. akustikkunst

Flot akustik kunst i receptionen.

Akustik løsninger kan dog sjældent stå alene ift at løse problematikker med støj. Derfor bør man også overveje omplaceringer, dannelse af flere mindre rum at kunne trække sig til og andre omdannelser af lokalerne, som oftest vil have større effekt – og her skal man naturligvis stadigvæk indtænke akustik.

Se desuden Lyddæmpning – hvad er mulighederne?

 

Kumano Kodo view

Japan inspirations tur – dragende på alle måder…..

Sjældent har noget sted gjort så stort et indtryk på mig. Netop hjemkommet efter mit andet besøg i Japan – et besøg, hvor jeg denne gang bevægede mig langt ud på landet med rygsæk og vandrede i bjergene. Jeg fik den helt specielle stemning/følelse/fornemmelse af Japan helt ind under huden og sidder overvældet tilbage i Danmark. Jeg har lovet at dele mine indtryk og det vil jeg forsøge at gøre herunder. Og så kan I forvente endnu flere stemninger inspireret af denne tur i fremtidige projekter fra Bettina Therese.

Vandring på Kumano Kodo

Dragende natur og wabi sabi

Overskriften gælder ikke lige for Tokyo – som dog er fantastisk på sin helt egen måde. Tokyo besøgte jeg på mit 1. besøg i Japan og også kort denne gang, men mit fokus denne gang var på alt andet end metropolen. Turen gik denne gang til halvøen Kii, hvor vi vandrede på dele af Kumano Kodoen – en pilgrimsrute – søster til den spanske Camino. Der er ikke mange, som tager denne tur, så vi havde for det meste stierne i bjergene helt for os selv. Og vi var allermest omgivet af japanere – vi mødte kun ganske få turister på knudepunkter som busser, tog og overnatningssteder og de seværdigheder, vi valgte at besøge.

Lyden af Kumano Kodo

Der sker noget helt specielt, når man opholder sig i naturen – og vi mennesker er faktisk allermest i balance i naturen – det beskriver jeg under biophilic design hos Bettina Therese. Der er intet så trygt, som at omgive sig med natur og det, der betegnes wabi sabi  – det uperfekte, forgængelige, det enkle og ikke polerede og begge dele var i overflod på Kumano Koden. Jeg lader billederne tale for sig selv:

 

Lavmælt, enkelt og ikke prangende

Det er den følelse, jeg sidder tilbage med af Japan. Ja, også ord som ydmyghed, renhed og omsorg/pleje af omgivelserne. Det smitter og jeg tænker, folk har svært ved at skeje ud eller opføre sig dårligt, når de besøger Japan. Alt nudger til ærlighed og ordentlighed. Og vi lærte også at skifte sko, før vi trådte op på tatami måtterne.

Vi valgte at bo hos de lokale og opleve så meget af det autentiske Japan som muligt. Vi boede på 1. salen hos Marco’s mor, som var over 80 og Marco hjalp os med at finde busruter til vores vandreture. Vi boede hos parret fra Tokyo, hvor manden havde opgivet sin karriere som professionel musiker for at flytte tilbage til sit fødested, hvor parret nu driver et vandrerhjem lige ned til floden med hot springs.

 

I hjertet af Kumano Kodoen er der flere hot springs/onsen med indendørs badefaciliteter og overnatning. Her boede vi på den ældste ryokan i Hongu. Som ved de øvrige overnatninger igen med tatami måtter og de lette og smukke skydedøre – og denne gang en skøn lille forstue. Landsbyen er et knudepunkt for dem, som vandrer i bjergene. De vildeste stier fører til og fra stedet.

 

Og så boede vi i det mest fantastiske “ninja” hus – langt væk fra alt andet – ude i bjergene og med floden lige nedenfor. Huset, som hedder Noad, fungerer som et sted, hvor kunstnere kan bo i perioder og producere, som et sted til workshops og udstillinger af lokal japansk kunst. Dvs at vi boede omringet af lokal japansk kunst – det var ret fascinerende og inspirerende – udover udsigten og den omkringliggende natur, som også var ganske overvældende. For ikke at tale om den unikke arkitektur. Det var helt specielt at have muligheden for at opholde sig i huset gennem flere dage og mærke den japanske byggetradition.

Noad rundvisning

Kulturens højborg Kyoto

Kyoto er uundgåelig, hvis man interesserer sig for Japan og kunst og kultur, så her måtte vi naturligvis også forbi. Jeg tilbragte flere dage med at “opfange” byen, både nogle af de mange uundgåelige seværdigheder – det blev til en del templer, og så igen naturen.
Kyoto bød på masser af wabi sabi og biophilia….. og turister…..

 

Stemninger, som man kan mærke

I mine projekter arbejder jeg altid med at skabe balance, trivsel og stemninger, som man kan mærke og jeg har igennem mange år brugt elementer fra wabi sabi, Neo Feng Shui og biophilia i indretninger hos virksomheder. Det har skabt ro og tryghed for mange medarbejdere – ro og tryghed til at fokusere og være effektive – til at skabe resultater og arbejdsglæde. Mine løsninger indeholder også gerne små overraskelser og oplevelser, som giver energi, gør en forskel og fortæller en historie og/eller understøtter kundens dna. Jeg fortsætter denne rejse og nu med ny inspiration og endnu mere begejstring i bagagen – vi ses derude.

Kumano Gawa floden

Kumano Gawa floden

En vane er brudt og ny adfærd har vundet ind

I hjertet af Kolding ligger House of Innovation, hvor jeg tilbage i 2007 startede
Bettina Therese – Indretning Med Mening.
Nu er jeg tilbage i huset og er i færd med at indrette mig på 1.sal.

Der er kommet nye ejere, som har frisket indretningen op med mange fine detaljer. Og dejligt er det at opleve, at mange af de samme virksomheder stadigvæk er i huset. Jeg elsker at være tilbage.

Læg mærke til den fine gamle vask på billedet ovenfor. Den er bevaret og på et lille skilt står forklaret, hvorfor den ser lidt beskidt ud – “Den er tudsegammel  – et lille stykke historie fra 1924, dengang huset blev opført som Danmarks Nationalbank, Kolding filial”.

Noget har forandret sig – en vane er brudt – en ny adfærd har vundet ind …

Dengang, da mange begyndte at beskæftige sig med nudging/adfærdsdesign, havde jeg til huse i House of Innovation. Jeg deltog på Nudge camp på Designskolen i Kolding og tog master classes hos iNudgeyou og startede efterfølgende med at bruge nudging i mine projekter. Derfor var det også oplagt at lave et nudging projekt i House of Innovation – læs mere her: Nudging i House of Innovation

Skal jeg tage elevatoren eller trappen?

I House of Innovation ligger husets elevator som noget af det første, når man træder ind, hvorimod den smukke trappe ligger bag en tung dør – og det var en udfordring, som vi konstaterede, da vi lavede projektet – det skal helst være nemt at gøre det rigtige – og det var umiddelbart nemmest at vælge elevatoren fremfor trappen.

 

I dag oplever jeg til min store overraskelse, at stort set alle tager trappen – jeg har endnu ikke fundet frem til hvad det er, der gør det. De synlige nudge elementer, som vi indførte i projektet er for længst borte og adgangen til elevator og trappe er den samme. Tror måske tiden har hjulpet os – dengang tilbage i 2012, var der ikke så mange som talte skridt.

Inden min indflytning har jeg fornyelig løst opgaver for flere virksomheder, og til trods for, at de boede på 3. sal, er jeg hver gang blevet hentet og vi har taget trappen op til 3. Så noget har forandret sig – en vane er brudt – en ny adfærd har vundet ind…

Når jeg tænker tilbage til mit besøg hos Louise, som står for fremvisninger af lejemål i huset, så tog vi også trappen her. Jeg tænker faktisk, at det har betydning for den adfærd, man efterfølgende udviser. Så jeg vil opfordre hende til fortsat altid at tage trappen under fremvisning – gå foran med at udvise den gode adfærd – igangsætte den gode vane fra første gang en potentiel lejer besøger huset. Måske opdager man slet ikke elevatoren…

Trackunit Hub v. Bettina Therese

Trackunit Hub med overraskelser og hjemlighed i indretningen

Trackunit, Kolding – 2022

Trackunit – en fremadstormende virksomhed indenfor software industrien – SaaS i konstruktions branchen – flyttede i forsommeren 2022 i nye og større lokaler i Plinten, downtown Kolding. Det stod klart allerede ved det indledende møde, at her var en professionel virksomhed, som også var klar til nogle modige valg. En virksomhed fuld af entusiasme, kultur og med klare visioner.

Plinten Kolding

Hvis man i dag lægger et besøg forbi den nye Hub i Kolding, bliver man som noget af det første mødt af en lysinstallation udført af Jan Wessel. Den danner referencen for farver og valg i resten af indretningen.

Opgave

En flytning til nye flotte lokaler stod for døren og Bettina Therese fik til opgave at skabe en attraktiv indretning – en Kolding Hub, hvor medarbejdere fra nær og fjern mødes og samarbejder henimod visionen “Eliminate Downtime”. Med udgangspunkt i Trackunit, visioner og konstruktions branchen  blev referencerammen indledningsvis skabt.

Trackunit efterlever begrebet, at et arbejde ikke er et sted, men en funktion – noget du gør. Samtidig vil virksomheden gerne sørge for at stille de bedste faciliteter til rådighed på de forskellige lokationer. Da kollegaerne ofte befinder sig på en anden lokation, er det vigtigt at indretningen bliver skabt med fokus på, at medarbejderne får gode forhold til virtuelle møder.

En god kultur er desuden vigtig og man vil meget gerne understøtte medarbejdernes lyst til at møde ind på kontoret. Derfor var opgaven desuden at skabe en attraktiv og indbydende indretning – gerne med overraskende detaljer.

Løsning

De nye lokaler er i en ny bygning med pæne rammer og gode materialevalg. Lejemålet har akustikpaneler i ege lameller som standard. I en udgave som betegnes random og med placeringer ved ydervægge omkring vinduer – ikke for tæt på, hvor man skal kigge fokuseret.

Vægfarver og betonlook:
For at skabe modvægt er udvalgte vægge farvesat i forskellige grå toner. Og andre vægge har fået filttapet i beton look. Alt sammen valgt for at give et mere rustikt look og et touch af modent og professionelt start-up.

 

Akustik:
Når Bettina Therese indretter, er målet altid at forebygge støjgener bedst muligt – samtlige valg bliver foretaget ud fra tilføre rummene støjabsorbering, spredning af støj mv.

Hos Trackunit er der bla. arbejdet med filttapet, akustiklamper, polstrede møbler, løse tæpper og puder samt billedmotiver printet på akustikplader.

Akustik billede Trackunit

 

Specialinventar:
Funktion, æstetik og balance
 kan godt gå hånd i hånd – især når man vælger at få skabt inventar på mål og skræddersyet kundens behov. Hos Trackunit faldt valget på sort indfarvet mdf og linoleum som kontrast til lejemålets forud definerede rammer med materialer i eg. Materialerne går igen i indbygget reol, borde i lydkabiner, garderobe, bordplade og hylder i køkken, hylder på toiletter mv.

 

Lounge:
Et lokale placeret i hjertet af lejemålet er blevet indrettet med det formål – at her mødes man… og der er plads til det hele…. korte uformelle møder, arbejde væk fra skrivebordet, workshops, lægge puslespil – mulighederne er mange og den skræddersyede reol indeholder materialerne.

Lounge Trackunit

Rundt bord m. puf Trackunit

Lydkabiner:
Der er skabt uformelle siddepladser rundt omkring i indretningen, så der altid er mulighed for at trække sig væk fra skrivebordet – mødelokaler og lounge bliver også flittig brugt. Herudover var der dog også brug for mindre lydtætte rum til virtuelle møder. Lydkabiner har fået speciallavede borde og filttapet i betonlook. Som en ekstra lille detalje er der sat billeder med skyer op, så baggrundsbilledet i det virtuelle møde aldrig er kedeligt eller ligegyldigt.

 

Hjørnekontoret:
Er egentlig chefkontoret, men fungerer i det daglige som ekstra mødelokale/arbejdsplads – når chefen ikke selv bruger det.

Når man nærmer sig kontoret, kan det ikke undgås, at man bliver draget af det flotte store motiv trykt på akustikplade og med ekstra lyddæmpning på bagsiden. Mødebord m. stole er samlet med smukt gulvtæppe afstemt med farverne i motivet.

 

Branding:
Trackunit er professionelle – også når det gælder branding. Man er ikke i tvivl om, hvem man besøger, når man træder ind på en af deres lokationer. Logoet er rødt, men de formår at bruge den røde farve elegant – det bliver aldrig for meget – logoet dukker op hist og pist som en dragende energi. Og altså ingen knaldrøde vægforløb, som man ofte ser, når logoet er rødt og som giver stressende rum at opholde sig i.
Overalt på glaspartier er opsat elegant foliedesign med udgangspunkt i bogstaver fra logoet.

Trackunit logo i sand

Toiletter:
Det må gerne føles rart, når man går for sig selv. Bettina Therese fik frit spil til at skabe hjemlighed på toiletterne. Til stor glæde og noget, som især gæster lægger mærke til og omtaler, når de er på besøg.

Toilet m. tandbørste Trackunit

 

Køkken:
Udover at der her brygges en rigtig god kaffe som drikkes af flotte keramikkrus, er der også plads i køkkenet til et lille uformelt møde eller hvis man blot ønsker at trække sig. En automatisk glasskydedør sørger for, at lyden fra køkkenet aldrig spreder sig ud i kontorlandskabet som et forstyrrende element.

Køkken Trackunit

Cabinet of curiosity:
Til små overrraskelser og til udstilling af hardware komponenter og anden storytelling har et kabinet fået placering midt i rummet – det fungerer samtidig som rumopdeler. Kabinettet er lavet i de smukkeste materialer og binder det hele sammen. Fleksibilitet er afgørende og kabinettet er naturligvis på hjul, så det kan skabe effekt hvor som helst.

Cabinet of curiosity Trackunit

Værdi for kunden

Trackunit bruger aktivt indretningen af deres lokationer til storytelling og kulturskabelse. De anerkender vigtigheden af at skabe et attraktivt miljø til at tiltrække og fastholde medarbejdere og til at trække medarbejderne ind på kontoret.

De ved, hvad de vil have og ønsker samtidig at blive udfordret med nye måder og vinkler på, hvordan man kan indrette sig. De ønsker faglig rådgivning til at sikre en rød tråd i indretningen og til at sørge for at indretningen sender signaler til omverdenen, som svarer til virksomhedsidentiteten.

”Vi ønskede at skabe en arbejdsplads, der føles hjemlig, professionel og moderne på samme tid. Et sted, hvor medarbejderne har lyst til at komme og som vi med stolthed kan vise frem. Det har vi fået. Samarbejdet med Bettina Therese har været stærkt lige fra starten. Hun satte sig grundigt ind i virksomheden og i at forstå vores DNA. Hele vejen igennem har hun haft en klar vision, samtidig med at hun er åben for ideer og input. Vi har følt os i trygge hænder og har fået masser af god feedback på stedet fra både medarbejdere og gæster i huset.”

“Because we want to be more than successful ….”

Hjemfølelse

Nye måder at arbejde på – hjemfølelse…

Vi er bare alle sammen mennesker – og lige meget, hvor vi er, så er det dejligt at føle os “hjemme”.

Vi er bare mennesker

Meningsfuld indretning

Denne uge startede med, at jeg var inviteret til at fortælle om Meningsfuld indretning – med fokus på, hvordan man kan skabe hjemfølelse på Bosteder i Kolding Kommune. Her brugte jeg min viden og erfaring om brug af biophilic design, de 5 elementer, udvælgelse af de rigtige farver mv – alt med fokus på at trives som mennesker. For også at skabe hjemfølelse skal vi desuden give plads til personlighed, plads til det uperfekte, plads til patina.

Wabi sabi på landbrugsskolen

Skulle man måske tænke lidt mere i hjemfølelse som virksomhed, hvis man måske har svært ved at få medarbejderne tilbage til kontoret og i det hele taget at skabe trivsel og effektivitet i de nye måder at arbejde på? At tiltrække og fastholde attraktive medarbejdere. Det er desuden vigtigt at værne om kulturen og opbygge tilhørsforhold – især i den nye virkelighed.

Co-working

Den nye virkelighed efter corona har betydet, at der dukker flere og flere co-working muligheder op. Tirsdag var jeg til netværk i København, hvor temaet netop var co-working spaces og hvor vi besøgte Woods Office på Amager. Udover at høre om og se Woods, var der også plads til at kigge ind i begrebet co-working spaces. Hvilke behov er vigtige at dække, hvordan gør man det med succes? Vi besøgte et sted, hvor der var tale om kerneforretningen, men det kunne også være virksomheder, som ønsker at konvertere nogle tiloversblevne arealer til co-working.

Der er ingen tvivl om, at stedet vi besøgte var imponerende flot – mange flotte detaljer og smukt indrettet – mange gode intentioner.

 

Og der var virkelig forsøgt at skabe hjemlighed og hjemfølelse via indretningsdetaljer og mange flotte farver, der virkede. Men hvis jeg skal blive lidt nørdet, så manglede der altså noget wabi sabi – det uperfekte og patina, hvor tiden kan aflæses.
Og så observerede jeg forbavsende mange tomme skriveborde – og lejemålene bliver endda gjort op i antal skriveborde.

Hjem nr. 2

Vi kom da også i netværksgruppen ind på, hvordan det står til i virksomhederne med at få medarbejderne tilbage til kontoret. Ikke helt godt – selv om der er mange gode initiativer. Og rigtig mange kommer ind for at gå i møder. Så jeg tænker også her, at det med de mange skriveborde, kan man med fordel gøre op med.

Vi er bare mennesker – levende væsner, som egentlig trives bedst ude i naturen – og som nu har fået færden af at arbejde hjemmefra. Så der skal være noget at rejse efter. Arbejdspladsen – om det er et virksomhedsdomicil eller co-working stedet – skal “earn the commute”.

Her tror jeg på, at hvis vi kan skabe et “hjem nr. 2” – hvor forskellen til ens eget hjem er, at man måske bliver mere forkælet og møder flere mennesker samtidig etc. Hvor indretningsdetaljerne har patina og personlighed og er udvalgt med omhu og autenticitet og giver hjemfølelse. Hvor der er et levende miljø – og her tænker jeg både på masser af natur/biophilia, men også en indretning uden en hær af skriveborde, derimod med masser af plads til spontane møder mellem mennesker, hvor energien opstår.

Trackunit Kolding Hub lounge

Trackunit Kolding Hub

Vi har forskellige behov

Mit bidrag til dialogen var desuden, at jeg tror på involvering af de mennesker, som virksomhederne skal fastholde og tiltrække som medarbejdere. For vi er allesammen forskellige og har forskellige behov, som er essentielle for, at vi som medarbejdere kan levere varen bedst muligt.

Den nye virkelighed er bestemt ikke nem at takle – og som workplace designer har jeg derfor også set behovet for at skabe et koncept, som er døbt “HowWeWork” hvor jeg i samarbejde med en forandringsekspert ser på både den organisatoriske og fysiske indretning og desuden forankring af forandringerne – læs meget mere her: https://howwework.dk

Afslutningsvis ift det at arbejde med hjemfølelse – bliver jeg nødt til at introducere Josef Frank og hans filosofi “Accidentism”. At der skal gøres plads til de ting, som “beboerne” føler sig komfortable med og elsker. Og jeg mener, at man med fordel kan tænke medarbejderne i virksomheden som “beboere”, som bare er mennesker og som trives med hjemfølelse.

Accidentism

Case billede

Virksomhedskulturen i indretningen

UNIK, Vejle – marts 2022

Hos Unik udvikler man software til mennesker indenfor udvalgte brancher under mottoet “Vi kender din softwaredag”. Og det med mennesker tages alvorligt – også når det handler om deres egne medarbejdere – og man er ikke i tvivl om, at her hersker en helt speciel kultur

Besøger man Unik, bliver man i dag inviteret ind i et kunstprojekt i Nevada ørkenen, mens frokosten nydes. Friske klare farver møder på anderledes vis naturen – og med udsyn.

.Ørkenkunst hos Unik

Forvandlingen af kantinen  er et af resultaterne af, at Bettina Therese blev hidkaldt til at justere på indretningen af domicilet i Vejle, da den ikke længere levede op til virksomhedens visioner.

Opgave

I en omvæltende tid med bla nye måder at arbejde på, er man hos Unik opmærksom på vigtigheden af, at medarbejderne trives og har lyst til at møde ind på kontoret. Hvilken rolle omgivelserne og indretningen af lokaler spiller. At man som virksomhed skal have fokus på at “earn people’s commute” – gøre sig fortjent til, at medarbejderne “gider at ta’ rejsen” hen til kontoret.

Derfor blev Bettina Therese bedt om at udarbejde oplæg med forskellige formål:
Indgangspartiet – at sørge for, at det første indtryk man får, når man træder indenfor hos Unik lever op til de signaler virksomheden ønsker at sende og stå for – og at man føler sig taget godt imod.
At receptionen og medarbejderne i lokalet får de mest optimale betingelser for deres arbejde.
At mødelokaler er inspirerende og helt konkret lever op til deres tematiserede navne.
At opgradere kantinen – et knudepunkt for mødet med kollegaerne og afgørende for kulturen.
At et caféområde midt i huset bliver forvandlet til noget nyt og interessant.

Løsning

Alle løsninger er udarbejdet i tæt samarbejde med nøglepersoner fra Unik. I de tilfælde, hvor vi stod overfor at ændre på nogle forhold, som havde direkte indflydelse på medarbejderes funktioner, blev implicerede medarbejdere desuden inddraget i udviklingen. Æstetikken er vigtig og at indretningen sender signaler, som virksomheden kan identificere sig med, men endnu vigtigere er, at indretningen fungerer i dagligdagen.

Der er foretaget både større og mindre ændringer. Den største har været at få gulvbelægninger opdateret til et mere moderne og ensartet udtryk. I receptionen har medarbejderne opgaver af meget forskellig art og derfor har fokus her været på akustik og afskærmning.

BuzziFalls Unik

 

I mødelokalerne har vi leget med detaljerne, så indretningen lever op til de tematiserede navne, dog med udgangspunkt i de eksisterende møbler i de fleste tilfælde. Billeder på vægge er udskiftet med relevante motiver trykt på akustikplader. I Stockholm, som var det mødelokale, som fungerede dårligst, betød det dog, at vi valgte at udskifte det meste inventar for at skabe en forandret og mere behagelig stemning. Følelsen af at sidde på et cruiseskib på vej gennem Skærgården ind til Stockholm.

 

I kantinen har det primært været en omplacering af de eksisterende kantinemøbler og så det store farvestrålende motiv tapetseret på endevæggen.

Caféen er det sted, hvor der er sket den største omvæltning – se mere om indretningen af caféområdet her: Velkommen i junglen

Værdi for kunden

Friske omkostningsbevidste øjne på og idéer til, hvor man vil få mest ud af at investere i ændringer, der vil gøre en forskel. Eksterne øjne på “sådan plejer vi” og indspark til, hvordan det kunne gøres anderledes. Ekstern rådgiver til at tage dialogen med medarbejderne om nye måder at udnytte lokalerne og indrette sig på. Faglig rådgivning til at holde en rød tråd i indretningen og sørge for at indretningen sender signaler til omverdenen, som svarer til virksomhedsidentiteten. Hjælp til at sikre bedst mulig trivsel.

Virksomhedskulturen Unik

 

Effektiv rådgivning om indretningen af kontoret

Det er et privilegium at have samarbejder med kunder, som holder ved igennem mange år. Bestemt ikke noget, jeg tager for givet og jeg gør mig umage hver eneste gang.

Det får mig til at få lyst til at dele nogle dugfriske billeder fra Nordfyns Bank – et samarbejde som startede tilbage i 2017. Her fik jeg til opgave at udarbejde en ny designlinie for banken, som løbende rulles ud i de forskellige filialer – læs mere her: Nordfyns Bank Designlinie

 

Når en filial skal opdateres, er der en fast rutine for, hvordan det gribes an – forskellige faste leverandører, som samarbejder om opgaven. Det betyder bl.a. at filialcheferne ikke behøver sætte tid af  – det er minimalt, hvad banken selv behøver at blive inddraget – og bankbetjent Per, med kendskab til bankens rutiner, står klar hver eneste gang.

Et længerevarende samarbejde har mange fordele. For kunden betyder det, at vi ikke starter forfra hver gang – for den bedste rådgivning starter med, at jeg lærer virksomheden at kende. For mit vedkommende betyder det, at min rådgivning bliver virkelig effektiv og jeg sparer kunden for unødvendig tid og ikke gennemtænkte løsninger. Indretning med Mening kommer i spil fra første færd.

Nu er det sådan, at jeg elsker at lære nye virksomheder og deres medarbejdere at kende – så hold dig ikke tilbage, hvis vi ikke har mødt hinanden endnu. Mit mangeårige virke betyder, at jeg hurtigt sætter mig ind i nye virksomheder og opgaver og yder en effektiv rådgivning, som giver mening.

Velkommen i junglen - lounge indretning

Velkommen i junglen – lounge indretning

UNIK, Vejle – efterår 2021

Velkommen i junglen og til et kig ind i en total forandring af et lille lokale
– uden store investeringer, derimod med masser af opmærksomhed på den gode måde.

Velkommen i junglen Unik

Opgave

Lige der midt i huset hos Unik i Vejle lå der et lille forsømt caféområde.
Altså ikke forsømt på den måde, at det ikke bliver brugt og holdt i orden. Tværtimod – med den centrale placering og med en god kaffemaskine, så kommer der faktisk rigtig mange medarbejdere forbi i løbet af dagen. Men indretningen var der ikke blevet gjort noget ved igennem lang tid – og det havde længe været et ønske. Så hvorfor ikke udnytte en periode med corona epidemi og færre folk på kontoret – og lave en forvandling af lokalet til at tage varmt imod medarbejderne, når de kommer tilbage – en anderledes lounge.
Det var netop, hvad vi gjorde…

Løsning

Vi ville skabe en oase – en lounge til medarbejderne – og der var blevet givet grønt lys til, at vi godt måtte gå langt.
Medarbejderne skal blive overrasket, men en af præmisserne var, at vi skulle genbruge, hvor det overhovedet var muligt. Så vi besluttede os for at skabe oplevelse med junglestemning  og samtidig indkapsle de eksisterende møbler og køkkenarrangement.

Så Bettina Therese gik på udkig efter de helt rigtige elementer. Bla. erkendte vi fra starten, at løsningen blev afhængig af det næstbedste alternativ til rigtige planter – de flotteste silkeplanter. Levende planter vil altid være at foretrække, for de giver også noget til luftkvaliteten i et rum. Når det er sagt, så giver silkeplanter masser af referencer til naturen – biophilic design – og når blot man bruger dem med omtanke – og eks. ikke på borde, er det et fremragende alternativ.

 

De eksisterende køkkenelementer, døre, paneler mv fik en omgang grøn maling. Og pedellen blev dyrepasser for en periode, mens lokalet blev gjort klar og vi ventede på de sidste leveringer herunder filttapet med jungleprint.

Junglen Unik

Værdi for kunden

Det har været en rigtig god proces med at skabe en skøn lounge til medarbejderne. Vi forsøgte at holde så meget skjult som muligt undervejs, men med lokalets beliggenhed midt i huset, var der stor interesse for projektet. Stor tak til pedellen for at lægge øre til de mange kommentarer undervejs, herunder at tage imod bananer fra medarbejderne:

Vi troede det var Divaer i Junglen…

Jamen er den ene af aberne ikke en lidt forvokset gorilla…

Den nye lounge bliver flittigt brugt og er med til at understøtte kulturen hos Unik. Man kan tydeligt mærke, at man vil hinanden i virksomheden og der er altid livlig snak, når folk mødes på gangene. Jeg er sikker på, at aberne i junglen lægger øre til mange gode snakke blandt kollegaerne.

 Jungle view Unik

Din virksomhed og tilhørsforhold

Jeg elsker når jeg kan mærke, hvem jeg besøger. Altså når jeg træder ind i et rum og opholder mig et sted. Det gælder for så vidt også for det private hjem, men jeg tænker her mest i et virksomhedsperspektiv – at indretningen hjælper med fortællingen om, hvem jeg er på besøg hos.

En sådan oplevelse havde jeg i den grad fornyelig. Gæt et sted:

Et sted bygget af meget “ærlige” materialer – få udvalgte materialer, som får lov til blot at være, så man kan mærke dem. Et sted, hvor lige netop valg af materialer er af største vigtighed. Jeg besøgte den nye arkitektskole New Aarch ved Godsbanen i Aarhus. Det var en helt fantastisk sanseoplevelse at bevæge sig rundt i de enkle, rå, industrielle – meget robuste og på samme tid meget elegante materialer og inventarløsninger. Og især biblioteket med et bygningsværk i træ som er helt sit eget.

Tilhørsforhold / “belonging”

I en post corona tid bliver et begreb som tilhørsforhold vigtig. At medarbejderne, som måske har arbejdet meget hjemmefra, føler en “belonging” til virksomheden. Det vil betyde, at de ikke bliver alt for nemme for andre at rekruttere. På et seminar fornyelig blev jeg bekræftet i det med at mærke – at en sanseoplevelse af virksomheden, når man møder ind, vil have en positiv virkning ift “belonging”. At det er vigtigt, at medarbejderne kan mærke virksomheden. Også ift at have lyst til at møde ind fremfor at arbejde hjemmefra.

Prøv en gang at tænk tilbage – hvornår du sidst har haft en oplevelse af et sted, som gør, at du kan huske lige netop det sted – og måske bliver draget af at komme tilbage dertil. Det gør altså en forskel. Vi husker bedre steder, som stimulerer flere sanser. Og hvorfor ikke bruge indretningen som en ekstra parameter fremfor at vælge en anonym tilgang, hvor man ikke kan mærke, hvor man er?

I mit arbejde med Indretning med Mening forsøger jeg altid at finde frem til det særegne ved mine kunder – det, der kan fortælle deres historie. Og jeg vil også i en post corona tid have endnu mere fokus på også at skabe oplevelsen af tilhørsforhold for medarbejderne.

Hvordan gør man så?

Der er mange veje at gå – det handler bare om at være opmærksom, åben og innovativ. Det, man ikke skal gøre, er blot at male en væg i logofarven – det bliver sjældent godt, da en logofarve ofte ikke fungerer i stor skala på en væg og man mærker mest farven – som har sin helt egen indflydelse på trivslen og derfor primært skal vælges med det for øje.
Det man kan gøre som for eksempelvis en produktionsvirksomhed er at bruge materialer fra produktionen om muligt og/eller skabe direkte udsyn til produktionen. I min rådgivning sker det ofte, at løsningen ligger lige for – virksomheden kan bare ikke selv “se skoven for bare træer“.

Nedenfor er vi først hos Vega Salmon, som afsætter laks til hele verden. Her inviteres du indenfor i laksens habitat – blå himmel, farver og vegation som i de nordiske fjelde.
Bygholm Landbrugsskole var de gamle lærebøger og materialer i flotte gamle glasflasker gemt godt af vejen i en smuk reol i et baglokale. Det hele blev støvet af, reolen indrettet på ny og fik fornem plads i den store forelæsningssal.
I Varde kommune arbejder man efter visionen “Vi i naturen”. Det kunne man bare ikke mærke, når man tog plads i venteværelset – her fik vi bragt naturen ind på forskellig vis – Jobcenterindretning Varde

Så i gang med at finde lige netop det, der kendetegner din virksomhed og inviterer gæster og kolleger til at få en oplevelse af, hvem de besøger, så du/I huskes og man får lyst til at komme tilbage og blive længe….