Case billede

Virksomhedskulturen i indretningen

UNIK, Vejle – marts 2022

Hos Unik udvikler man software til mennesker indenfor udvalgte brancher under mottoet “Vi kender din softwaredag”. Og det med mennesker tages alvorligt – også når det handler om deres egne medarbejdere – og man er ikke i tvivl om, at her hersker en helt speciel kultur

Besøger man Unik, bliver man i dag inviteret ind i et kunstprojekt i Nevada ørkenen, mens frokosten nydes. Friske klare farver møder på anderledes vis naturen – og med udsyn.

.Ørkenkunst hos Unik

Forvandlingen af kantinen  er et af resultaterne af, at Bettina Therese blev hidkaldt til at justere på indretningen af domicilet i Vejle, da den ikke længere levede op til virksomhedens visioner.

Opgave

I en omvæltende tid med bla nye måder at arbejde på, er man hos Unik opmærksom på vigtigheden af, at medarbejderne trives og har lyst til at møde ind på kontoret. Hvilken rolle omgivelserne og indretningen af lokaler spiller. At man som virksomhed skal have fokus på at “earn people’s commute” – gøre sig fortjent til, at medarbejderne “gider at ta’ rejsen” hen til kontoret.

Derfor blev Bettina Therese bedt om at udarbejde oplæg med forskellige formål:
Indgangspartiet – at sørge for, at det første indtryk man får, når man træder indenfor hos Unik lever op til de signaler virksomheden ønsker at sende og stå for – og at man føler sig taget godt imod.
At receptionen og medarbejderne i lokalet får de mest optimale betingelser for deres arbejde.
At mødelokaler er inspirerende og helt konkret lever op til deres tematiserede navne.
At opgradere kantinen – et knudepunkt for mødet med kollegaerne og afgørende for kulturen.
At et caféområde midt i huset bliver forvandlet til noget nyt og interessant.

Løsning

Alle løsninger er udarbejdet i tæt samarbejde med nøglepersoner fra Unik. I de tilfælde, hvor vi stod overfor at ændre på nogle forhold, som havde direkte indflydelse på medarbejderes funktioner, blev implicerede medarbejdere desuden inddraget i udviklingen. Æstetikken er vigtig og at indretningen sender signaler, som virksomheden kan identificere sig med, men endnu vigtigere er, at indretningen fungerer i dagligdagen.

Der er foretaget både større og mindre ændringer. Den største har været at få gulvbelægninger opdateret til et mere moderne og ensartet udtryk. I receptionen har medarbejderne opgaver af meget forskellig art og derfor har fokus her været på akustik og afskærmning.

BuzziFalls Unik

 

I mødelokalerne har vi leget med detaljerne, så indretningen lever op til de tematiserede navne, dog med udgangspunkt i de eksisterende møbler i de fleste tilfælde. Billeder på vægge er udskiftet med relevante motiver trykt på akustikplader. I Stockholm, som var det mødelokale, som fungerede dårligst, betød det dog, at vi valgte at udskifte det meste inventar for at skabe en forandret og mere behagelig stemning. Følelsen af at sidde på et cruiseskib på vej gennem Skærgården ind til Stockholm.

 

I kantinen har det primært været en omplacering af de eksisterende kantinemøbler og så det store farvestrålende motiv tapetseret på endevæggen.

Caféen er det sted, hvor der er sket den største omvæltning – se mere om indretningen af caféområdet her: Velkommen i junglen

Værdi for kunden

Friske omkostningsbevidste øjne på og idéer til, hvor man vil få mest ud af at investere i ændringer, der vil gøre en forskel. Eksterne øjne på “sådan plejer vi” og indspark til, hvordan det kunne gøres anderledes. Ekstern rådgiver til at tage dialogen med medarbejderne om nye måder at udnytte lokalerne og indrette sig på. Faglig rådgivning til at holde en rød tråd i indretningen og sørge for at indretningen sender signaler til omverdenen, som svarer til virksomhedsidentiteten. Hjælp til at sikre bedst mulig trivsel.

Virksomhedskulturen Unik