Din virksomhed og tilhørsforhold

Jeg elsker når jeg kan mærke, hvem jeg besøger. Altså når jeg træder ind i et rum og opholder mig et sted. Det gælder for så vidt også for det private hjem, men jeg tænker her mest i et virksomhedsperspektiv – at indretningen hjælper med fortællingen om, hvem jeg er på besøg hos.

En sådan oplevelse havde jeg i den grad fornyelig. Gæt et sted:

Et sted bygget af meget “ærlige” materialer – få udvalgte materialer, som får lov til blot at være, så man kan mærke dem. Et sted, hvor lige netop valg af materialer er af største vigtighed. Jeg besøgte den nye arkitektskole New Aarch ved Godsbanen i Aarhus. Det var en helt fantastisk sanseoplevelse at bevæge sig rundt i de enkle, rå, industrielle – meget robuste og på samme tid meget elegante materialer og inventarløsninger. Og især biblioteket med et bygningsværk i træ som er helt sit eget.

Tilhørsforhold / “belonging”

I en post corona tid bliver et begreb som tilhørsforhold vigtig. At medarbejderne, som måske har arbejdet meget hjemmefra, føler en “belonging” til virksomheden. Det vil betyde, at de ikke bliver alt for nemme for andre at rekruttere. På et seminar fornyelig blev jeg bekræftet i det med at mærke – at en sanseoplevelse af virksomheden, når man møder ind, vil have en positiv virkning ift “belonging”. At det er vigtigt, at medarbejderne kan mærke virksomheden. Også ift at have lyst til at møde ind fremfor at arbejde hjemmefra.

Prøv en gang at tænk tilbage – hvornår du sidst har haft en oplevelse af et sted, som gør, at du kan huske lige netop det sted – og måske bliver draget af at komme tilbage dertil. Det gør altså en forskel. Vi husker bedre steder, som stimulerer flere sanser. Og hvorfor ikke bruge indretningen som en ekstra parameter fremfor at vælge en anonym tilgang, hvor man ikke kan mærke, hvor man er?

I mit arbejde med Indretning med Mening forsøger jeg altid at finde frem til det særegne ved mine kunder – det, der kan fortælle deres historie. Og jeg vil også i en post corona tid have endnu mere fokus på også at skabe oplevelsen af tilhørsforhold for medarbejderne.

Hvordan gør man så?

Der er mange veje at gå – det handler bare om at være opmærksom, åben og innovativ. Det, man ikke skal gøre, er blot at male en væg i logofarven – det bliver sjældent godt, da en logofarve ofte ikke fungerer i stor skala på en væg og man mærker mest farven – som har sin helt egen indflydelse på trivslen og derfor primært skal vælges med det for øje.
Det man kan gøre som for eksempelvis en produktionsvirksomhed er at bruge materialer fra produktionen om muligt og/eller skabe direkte udsyn til produktionen. I min rådgivning sker det ofte, at løsningen ligger lige for – virksomheden kan bare ikke selv “se skoven for bare træer“.

Nedenfor er vi først hos Vega Salmon, som afsætter laks til hele verden. Her inviteres du indenfor i laksens habitat – blå himmel, farver og vegation som i de nordiske fjelde.
Bygholm Landbrugsskole var de gamle lærebøger og materialer i flotte gamle glasflasker gemt godt af vejen i en smuk reol i et baglokale. Det hele blev støvet af, reolen indrettet på ny og fik fornem plads i den store forelæsningssal.
I Varde kommune arbejder man efter visionen “Vi i naturen”. Det kunne man bare ikke mærke, når man tog plads i venteværelset – her fik vi bragt naturen ind på forskellig vis – Jobcenterindretning Varde

Så i gang med at finde lige netop det, der kendetegner din virksomhed og inviterer gæster og kolleger til at få en oplevelse af, hvem de besøger, så du/I huskes og man får lyst til at komme tilbage og blive længe….