Når restauranten er “tom”

De fleste restauranter og caféer oplever tidspunkter på dagen, hvor der er langt mellem gæsterne. Og hvad sker der, når vi går forbi et tomt spisested, som vi ikke i forvejen kender – vi trækkes ikke derind

Jeg har netop haft fornøjelsen af at lytte til Pelle Gulborg Hansen, adfærdsforsker og manden bag iNudgeyou organisationen. Bag et velfunderet nudge ligger observationer af menneskelig adfærd. Og der arbejdes med en opdeling i det automatiske system og det refleksive system – vores spontane reaktion på en påvirkning, som efterfølgende i nogle tilfælde suppleres af en mere vurderende reaktion – der hvor hjernen kommer på arbejde.

Hvad sker der, hvis vi snyder og får restauranten til at se travl ud?

Billedet nedenfor er taget en sommerdag ved en kro/restaurant, hvor børn er velkomne men de voksne det normale publikum. Og bamserne sidder også indenfor.

DSC00709

Betragter jeg eksemplet ud fra de 5 elementer, har kroen fået tilført ild elementet via bamserne – ild elementet skaber netop opmærksom og aktivitet. En ekstra gevinst er, at det er en flytbar ild, som hurtigt fjernes, når der er travlt – for her skal omgivelserne helst ikke bestå af for meget ild – så bliver det for “travlt” og stressende.

Bryder man sig om bamser eller ej, så har vi her et perfekt nudge til at “skubbe” gæster til og at få skabt opmærksomhed.

Læs mere om nudging