“Valg af farver rafler man ikke om …..

… Det bør være en bevidst beslutning.
Farver har mening og funktion.”

Citat på trappe

Et af mine yndlingscitater – af Verner Panton, som her ses på trappen op til et af mine tidligere kontorer.

Men hold nu op – hvis der er noget, de fleste har en mening om – så er det lige netop farver. Sikkert fordi farver har så stor indflydelse på os – vi kan ikke ignorere dem – de påvirker os – om vi vil det eller ej.

Derfor er det også vigtigt, at man ikke lader det være en kollegabeslutning – eller hvem råber højest beslutning, når der vælges farver på arbejdspladsen – eller derhjemme for den sags skyld.

I mandags var jeg til 2 farvegodkendelser. Først hos Green Tech Center i Vejle, hvor jeg i samarbejde med Kim Johansen fra Malervarebutikken i Vejle står for indretning af Lab. Herefter hos Easyfood i Kolding, som har besluttet at samle administrationen i nye lokaler.

Når jeg farvesætter ligger der rigtig mange overvejelser bag – overvejelser som jeg altid deler ud af og gerne kommer forbi og fortæller om til de implicerede medarbejdere. Forhold som lysforhold, hvordan vender rummene ifht. verdenshjørner, øvrige materialer i rummet, funktion af rum, branding af virksomhed – hvilke signaler skal indretningen sende?

Hos Green Tech fik de bl.a. en tomatrød på en endevæg i fællesrummet, som skal indrettes til frokoststue og lounge – små uformelle møder, hvor man godt må komme hinanden nærmere, brainstorme, have appetit – både til madpakken og nye idéer og samarbejder. Jeg elsker den farve – og det gør beslutningstagerne fra Green Tech heldigvis også. Men der er altid en mening med mine farvevalg – og det overskygger præferencer og dispræferencer.

Tomatrød endevæg - fællesrum Green Tech Lab

Tomatrød endevæg – fællesrum Green Tech Lab

Hos Easyfood, hvor administrationen fremadrettet skal sidde i ét stort fælleskontor, får jeg samlet rummet ved en iøjnefaldende farve på et vægudspring.

Farvevalg hos Easyfood

Farvevalg hos Easyfood

Det stod mellem et valg mellem en grønturkis og en blåturkis – begge farver fra Easyfoods designmanual. Hensigten er nemlig med indretningen at understøtte brandingen af Easyfood. Det blev den blåturkise til trods for, at den kun er en sekundær farve i designmanualen.
Begrundelse: Den blålige tone er bedre for rummet som helhed – balancen ifht at der er tale om et sydvendt rum og at både gulvet og skriveborde er i træ.

Valg af farver rafler man ikke om…..