Nyd processen og gør tingene færdige

Nyd processen og gør tingene færdige

Min tålmodighed har været sat på prøve – og er det nok stadig i nogen grad….

Kaos

Billederne nedenfor viser mit nye hjem tilbage i oktober måned.

Vi flyttede ind på et par værelser i underetagen i november og har levet med håndværkere ind og ud af vores hjem i maaaaange måneder – rigtig laaaaaang tid – sådan føles det i hvert fald.

Vi vidste aldrig hvad dagene bragte – hvem der ville komme, hvor længe de ville være der, før de fløj af sted til et andet projekt, hvad de havde brug for af involvering fra vores side – og vigtigst af alt – hvor langt vi nåede den dag, den uge – hvornår vi blev færdige med projektet?

Kaos i stuen - Bettina Therese

Planlægningen ryger sig en tur

Da det blev jul, manglede vi stadigvæk det sidste vindue i stuen og måtte flytte juleaften ud til bedsteforældrene. Gulvet på vores nye kontor nåede ikke at blive lagt før juleferien – fordi væggene ikke var tørre nok pga al regnen i december. Så planen om at bruge juleferien til at gøre kontoret færdigt, røg sig en tur….

Nyd processen er blevet mit mantra

Så er det man må tage en dyb indånding og forsøge at finde det positive i tingene. Nyde processen og have tiltro til, at alt havner, hvor det skal. Lade tingene udvikle sig undervejs. Først ta’ de endelige beslutninger om eksempelvis at lægge gulvvarme, når det giver mening og når man har noget konkret at forholde sig til.

Eksempelvis begyndte jeg allerede i oktober – ja måske endda før oktober at kigge på skydedør til mit nye kontor. Jeg fik endda indhentet flere tilbud. Men skulle vi nu egentlig skynde os at lukke hullet ind til det nye rum med en dør? Er det overhovedet nødvendigt? Lige nu sidder jeg på mit nye kontor og nyder, at der ikke hænger en stor skydedør og dækker for min flotte væg. Og i stedet for har jeg det skønneste view til Koldinghus.

View Koldinghus

p.s. der er lige et par flyttekasser, som endnu ikke er pakket ud, for bogreolen skal lige være indflytningsklar – den endte faktisk med ikke at ryge til omlakering – det var ellers booket, men da vi havde set på den nogle dage, syntes vi faktisk farven gav noget godt til rummet. I får da lige et billede:-)

2016-03-02 12.08.59

Uforudsete udgifter

Der er naturligvis ulemper ved at lade tingene udvikle sig undervejs. Det er svært at budgettere på forhånd – men hvor ofte sker det, at et projekt bliver gennemført uden budgetoverskridelser alligevel. Det handler naturligvis om at sørge for at sætte af til uforudsete udgifter.

Prioriter de sidste detaljer

Ifht virksomhedsrådgivning bliver løsningerne oftest allerbedst, når der er tiltro til og ro til implementeringsdelen – eksempelvis at vi starter med at opbygge rummet og skaber trivslen i rummet efterfølgende. Eller at de nye møbler indkøbes og leveres og vi skaber balancen efterfølgende med tilbehør og noget på væggene. Vi sørger naturligvis for at sætte af til det i budgettet.

Det er vigtigt ikke at springe den sidste del over (den der med de sidste detaljer) – tålmodighed er en dyd, men det at gøre tingene færdige er måske endda endnu vigtigere – for først når noget er gjort færdigt og afleveret, bliver der plads til noget nyt…

“Hvis der holder et tog på perronen, er der ikke plads til et nyt kommer til”

Så husk at nyde processerne derude men husk samtidig at færdiggøre, så I kan komme videre….

P.s. Vi er næsten færdige med husprojektet – og det er blevet ligesom forventet – endda bedre – og jeg garanterer, at vi gør tingene færdige…

Færdiggørelse projekt Bettina Therese